Wethouder Roeffen opent reis door de kunstgeschiedenis bij
particuliere basisschool Winford Oegstgeest
Particuliere basisschool Winford is omgetoverd tot een echt
museum! In dit museum kunnen de kinderen een reis door de Westerse
kunstgeschiedenis maken van de Prehistorie tot de moderne kunst zoals de
diamanten schedel van Damian Hirst. Onderweg komen ze langs de Egyptenaren, de
Grieken en Romeinen, Middeleeuwse kunst, Rembrandt, Van Gogh, Botticelli,
Matisse en nog veel meer iconen van de beeldende kunst. Dit Reizende Museum is
ontwikkeld door twee kunstenaars, speciaal voor scholen.
De komende weken gaan de kinderen op Winford veel leren over
kunst, kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing. Telkens kunnen ze in het museum
informatie vinden over de kunstwerken en op een bijbehorende tijdlijn de
stroming, tijdvak en kunstenaar vinden. Frum van Egmond, coordinator van de
Winford scholen, vertelt:"Kunst zegt heel veel over het dagelijks leven
van mensen in een bepaalde tijd. Zo kun je aan grottekeningen uit de oertijd,
veel informatie halen over wat de mensen aten, hoe ze zich kleedden en hoe ze
op jacht gingen. De kunst uit de Middeleeuwen laat juist zien hoe belangrijk de
kerk toen was en welke kleding en gebruiksvoorwerpen de mensen toen
hadden."
Wethouder Roeffen beaamt dit: "Het is belangrijk om
kinderen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met cultuur. Als ze dan
buiten school of op latere momenten in hun leven hier weer mee in aanraking
komen, dan herkennen ze wat ze zien. Ze kunnen het dan ook in een
tijdsperspectief plaatsen. Het is belangrijk dat ons onderwijs de kinderen
"haakjes" biedt, een soort kapstok, waar ze nieuwe informatie aan
kunnen hangen. Met de lessen die de Winford docenten maken bij dit museum,
wordt het onderwijs daadwerkelijk op een innovatieve manier aangepakt: Kinderen
leren vaardigheden die belangrijk zijn voor onze toekomst.
Terwijl Jos Roeffen door het museum wandelt, zijn de
kinderen in groepjes aan het werk. Er is een groepje bezig met een analyse van
het schilderij "Sterrennacht" van Van Gogh. Een ander groepje maakt
gedichten over een schilderij dat ze hebben gekozen waar ze een speciaal gevoel
bij hebben. Weer een ander groepje doet een speurtocht door het museum, waarbij
ze vragen beantwoorden over de kunstwerken die ze zien. Weer een andere groep
leert kleuren mengen in een kleurencirkel. Dat is moeilijker dan het lijkt!
"Tijdens de ochtenden werken kinderen aan hun taal- en
rekenvaardigheden", vertelt Van Egmond. "De middagen worden gebruikt
voor dit thema Kunst. Daar zit ook veel toegepaste taal in. Zo gaan de kinderen
in kleine groepjes een Powerpointpresentatie maken over kunststroming. Daarna
maken ze individueel een werkstuk over een kunstenaar van deze stroming."
De kinderen zijn erg betrokken aan het werk. Ze kijken
nauwelijks op als de wethouder binnen komt om een kijkje te nemen. Wel komt een
groepje meteen geinteresseerd luisteren en kijken als Jos Roeffen geanimeerd
vertelt over de Egyptenaren. Roeffen reageert: "In mijn schooltijd had je
de wereld van school en die daarbuiten. In dit project worden deze werelden
samengebracht."